Rätt mat lika effektiv som medicin
Forskare världen över blir mer och mer intresserade av kostens hälsobringande och medicinska egenskaper. Vid en kanadensisk studie (2003) visade det sig att en förbättrad kost var lika effektiv som medicin (s k statiner) när det gällde att sänka de skadliga kolesterolvärdena i blodet.
I fyra veckor fick försökspersonerna vegetarisk mat, med mycket sojaprotein, nötter, fibrer, grönsaker och frukt, vilket sänkte de farliga blodfetterna med en tredjedel. Försökspersonerna tyckte dessutom om sin kost som påminde om den mat våra förfäder åt på stenåldern. Forskarna understryker att vi med förändrade mat- och livsstilsvanor kan sänka våra medicinska kostnader avsevärt. I denna hälsosamma "stenålderskost" ingår det mycket lättsmälta proteiner, goda fetter och rikligt med fibrer.
Hälsosamma val
Dessa ändrade kostvanor ligger också i linje med WHOs* och Livsmedelsverkets mål för folkhälsan. Under senare år har det uppstått en större klasskillnad när det gäller våra matvanor. Personer med kort utbildning tenderar att äta mer fett och mindre grönsaker och frukt, och övervikt är vanligare bland arbetare än bland tjänstemän. Livsmedelverket varnar för att den ökande andelen överviktiga i befolkningen är ett snabbt växande hälsoproblem i Sverige. Därför anser de att det är viktigt att stödja människor i att själva kunna göra hälsosamma val, inte minst i livsmedelsbutiken.
Livsmedelverket skriver:
"Tillgång till livsmedel av hög kvalitet för hela befolkningen är en grundläggande förutsättning för folkhälsan."
Källa:
Green ´n Lean
- Dagens Nyheter 23/7 2003
- Nationella Mål och Strategier för Nutrition, 1999-2004 utgiven av Folkhälsoinstitutet och Livsmedelsverket
Forskare världen över blir mer och mer intresserade av kostens hälsobringande och medicinska egenskaper. Vid en kanadensisk studie (2003) visade det sig att en förbättrad kost var lika effektiv som medicin (s k statiner) när det gällde att sänka de skadliga kolesterolvärdena i blodet.
I fyra veckor fick försökspersonerna vegetarisk mat, med mycket sojaprotein, nötter, fibrer, grönsaker och frukt, vilket sänkte de farliga blodfetterna med en tredjedel. Försökspersonerna tyckte dessutom om sin kost som påminde om den mat våra förfäder åt på stenåldern. Forskarna understryker att vi med förändrade mat- och livsstilsvanor kan sänka våra medicinska kostnader avsevärt. I denna hälsosamma "stenålderskost" ingår det mycket lättsmälta proteiner, goda fetter och rikligt med fibrer.
Hälsosamma val
Dessa ändrade kostvanor ligger också i linje med WHOs* och Livsmedelsverkets mål för folkhälsan. Under senare år har det uppstått en större klasskillnad när det gäller våra matvanor. Personer med kort utbildning tenderar att äta mer fett och mindre grönsaker och frukt, och övervikt är vanligare bland arbetare än bland tjänstemän. Livsmedelverket varnar för att den ökande andelen överviktiga i befolkningen är ett snabbt växande hälsoproblem i Sverige. Därför anser de att det är viktigt att stödja människor i att själva kunna göra hälsosamma val, inte minst i livsmedelsbutiken.
Livsmedelverket skriver:
"Tillgång till livsmedel av hög kvalitet för hela befolkningen är en grundläggande förutsättning för folkhälsan."
Källa:
Green ´n Lean
- Dagens Nyheter 23/7 2003
- Nationella Mål och Strategier för Nutrition, 1999-2004 utgiven av Folkhälsoinstitutet och Livsmedelsverket










