Nyttigare att äta ekologiskt!
Människan är beroende av jord, djur och natur för att överleva. Därmed är det inte så förvånande att fet som odlats ekologiskt också är hälsosammare.
Nyligen genomförda, brittiska studier visar på den hälsosamma nyttan med ekologiska råvaror. Studien, som tagit fyra år, kostat 160 miljoner kronor och finansierats av EU avslutades nyligen. Läs mer!
Slutsatsen bekräftade just hur fantastiskt mycket nyttigare ekologisk mat är och kan vara. Ekologiska grönsaker och frukter innehåller upp till 40 procent mer antioxidanter, högre halt av både järn och zink jämfört med de råvaror som odlats oekologiskt. Upptäcken kan eventuellt komma att påverka de rekommendationer som finns idag och förhoppningsvis, bidra till ökad ekologisk odling.
I samma studie framkom att ekologisk mjölk innehåller upp till 90 procent högre antioxidantnivå än vanlig mjölk. Vid studiens publicering tillkännagav det holländska institutet "Louis Bolk institutet" i Maastricht att de funnit positiva egenskaper med ekologiska val. Deras nyligen genomförda undersökning visat på att gravida och ammande kvinnor som dricker ekologisk mjölk, grundar ökat skydd mot eksem, allergier och astma hos barnet. Förekomsten av eksem hos dessa barn var hela 36 procent lägre.
Barn som själva valde att fortsatte dricka av den ekologisk mjölk behöll det utökade skyddet genom livet. Möjligtvis, så kan detta grunda sig i den ekologiska mjölkens ökade innehåll av antioxidanter men även högre halten av e-vitamin och omega 3-fettsyror kan påverka.
Läs mer om studierna:
http://www.glif.org/.
www.louisbolk.org/downloads/1885.pdf
Människan är beroende av jord, djur och natur för att överleva. Därmed är det inte så förvånande att fet som odlats ekologiskt också är hälsosammare.
Nyligen genomförda, brittiska studier visar på den hälsosamma nyttan med ekologiska råvaror. Studien, som tagit fyra år, kostat 160 miljoner kronor och finansierats av EU avslutades nyligen. Läs mer!
Slutsatsen bekräftade just hur fantastiskt mycket nyttigare ekologisk mat är och kan vara. Ekologiska grönsaker och frukter innehåller upp till 40 procent mer antioxidanter, högre halt av både järn och zink jämfört med de råvaror som odlats oekologiskt. Upptäcken kan eventuellt komma att påverka de rekommendationer som finns idag och förhoppningsvis, bidra till ökad ekologisk odling.
I samma studie framkom att ekologisk mjölk innehåller upp till 90 procent högre antioxidantnivå än vanlig mjölk. Vid studiens publicering tillkännagav det holländska institutet "Louis Bolk institutet" i Maastricht att de funnit positiva egenskaper med ekologiska val. Deras nyligen genomförda undersökning visat på att gravida och ammande kvinnor som dricker ekologisk mjölk, grundar ökat skydd mot eksem, allergier och astma hos barnet. Förekomsten av eksem hos dessa barn var hela 36 procent lägre.
Barn som själva valde att fortsatte dricka av den ekologisk mjölk behöll det utökade skyddet genom livet. Möjligtvis, så kan detta grunda sig i den ekologiska mjölkens ökade innehåll av antioxidanter men även högre halten av e-vitamin och omega 3-fettsyror kan påverka.
Läs mer om studierna:
http://www.glif.org/.
www.louisbolk.org/downloads/1885.pdf










